Chwiloki, czyli czy można wziąć pożyczkę na fryzjera? Dofinansowanie na salon kosmetyczny w zasięgu ręki

Otwieramy salon kosmetyczny. Czy dostaniemy pożyczkę np. na fryzjera?

Własny salon kosmetyczny to biznes, który może przynieść nawet do kilkunastu tysięcy złotych w ciągu jednego dnia. Z tego powodu wiele osób uznaje to za działalność pozwalającą na zbudowanie bezpieczeństwa finansowego. Na samym początku trzeba jednak wziąć pod uwagę wysokie koszty inwestycji. Dotacje przyznawane od państwa nie są zbyt wysokie, a fryzjer potrzebuje nie tylko dobrego sprzętu, ale też stałej edukacji w zakresie swojego fachu. Jak finansować działalność salonu fryzjerskiego? Poniższy artykuł odpowie na to pytanie w 10 minut.

Jak otworzyć salon fryzjerski? Charakterystyka działalności gospodarczej

Salon fryzjerski to jeden z tych biznesów, który może przynieść bardzo wysokie dochody. Utalentowani fryzjerzy otwierający swoją działalność w dobrym punkcie mogą liczyć na stałe zainteresowanie. Szczególnie, jeśli fryzjerzy pracujący w danym miejscu znają się na swoim fachu – nikt nie robi takiej reklamy jak zadowoleni klienci. Aby otworzyć salon fryzjerski potrzebne są odpowiednie środki finansowe i lokal usytuowany w dobrym punkcie miasta.

Własny salon fryzjerski można stworzyć na podstawie:

  • spółki,
  • jednoosobowej działalności gospodarczej,
  • franczyzy.

W każdej z tych działalności będzie wymagana inna kwota początkowa. Warunki pracy również będą się między sobą różniły – w spółce trzeba konsultować swoje działania, natomiast franczyza oznacza stosowanie się do określonych wymogów firmy macierzystej. Największą swobodę działania można uzyskać w jednoosobowej działalności gospodarczej, jednak w tym przypadku wszelkie wydatki trzeba pokrywać samodzielnie.

Sanepid a salon fryzjerski

Fryzjer otwierający swoją działalność powinien pamiętać, że salon fryzjerski musi spełniać odpowiednie warunki sanitarne, określone przez Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych z 2004 roku. Ten dokument precyzuje, jakie wymagania sanitarne jakie powinny spełniać:

  • salony fryzjerskie,
  • salony kosmetyczne,
  • salony tatuażu.

Przepis ten został uchylony w 2012 roku. Jednak z braku aktu zastępczego sanepid w dalszym ciągu opiera się na tych regulacjach. W związku z tym usługi fryzjerskie powinny być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu lub stanowić jego wyodrębnioną część. Taki lokal powinien posiadać stały dostęp do ciepłej i zimnej wody. W samym salonie należy wydzielić:

  • pomieszczenie do świadczenia usług,
  • szatnię,
  • poczekalnię,
  • pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów,
  • pomieszczenia do przechowywania środków czystości,
  • pomieszczenie do przechowywania preparatów kosmetycznych,
  • pomieszczenie do przechowywania czystej i brudnej bielizny,
  • miejsce na pojemniki do gromadzenia odpadów.

Rozporządzenie określiło również szereg zakazów, a w tym zakaz wielokrotnego używania narzędzi, które zostały przeznaczone do jednorazowego użytku – to również wpływa na zwiększone koszty. Natomiast brak zastosowania się do wymogów higienicznych spowoduje że klientki i klienci “swojego” fryzjera znajdą gdzie indziej.

Kosztorys salonu kosmetycznego. Ile kosztuje wyposażenie?

Koszty założenia i prowadzenia salonu fryzjerskiego są wysokie, nawet jeśli prowadzimy zakład z dwoma stanowiskami do pracy. Właściciel salonu powinien zostawić sobie poduszkę finansową pozwalającą na opłacenie nieoczekiwanych wydatków. Kapitał początkowy musi obejmować:

  • wynajem bądź kupno lokalu,
  • wynajem bądź kupno maszyn i sprzętu potrzebnego do wykonywania różnych zabiegów,
  • koszty remontu i wystroju wnętrza salonu,
  • koszty zakupu produktów do koloryzacji, stylizacji i ścinania włosów metodami dostępnymi w danym salonie,
  • koszty środków sanitarnych potrzebnych do utrzymania salonu w czystości,
  • kapitał potrzebny do opłacenia pracowników salonu.

Produkty i sprzęty używane w danym salonie powinny być dobrej jakości. Tutaj działanie na półśrodkach może przynieść szkodę. Fryzjer powinien nie tylko dbać o czystość samego lokalu w którym pracuje. Na ogólny wizerunek zakładu wpływa znacząco pierwsze wrażenie stwarzane przez pracowników. Źle uczesana fryzjerka ze zniszczonymi dłońmi, korzystająca ze sprzętu i kosmetyków niskiej jakości odstraszy większość klientów.

Jeśli nie mamy wielu wolnych środków pamiętajmy, że wyposażenie salonu fryzjerskiego może być używane. Ważne, aby były one w dobrym stanie technicznym. Używane fotele fryzjerskie, myjnie czy konsole mogą być nawet o połowę tańsze. Jednak jeśli sprzęt jest wysłużony, to nawet naprawa może się okazać mniej korzystna.

Skąd wziąć pieniądze na inwestycje? “Chwiloka” może się przydać

Salon fryzjerski to biznes pozwalający doświadczonemu fryzjerowi zarabiać nawet do kilkunastu tysięcy złotych dziennie. Jednak koszty prowadzenia takiej działalności gospodarczej również są bardzo wysokie. Oznacza ciągłą potrzebę dokształcania pracowników zakładu. Moda zmienia się bardzo szybko, a fryzjerzy muszą nadążać za zmianami w najszybszym tempie. Poziom świadczonych usług powinien być za każdym razem lepszy. Dodatkowe szkolenia, lepszej jakości produkty, nowoczesny sprzęt do stylizacji – każdy z tych elementów może okazać się tym nagłym, niezbędnym wydatkiem dla naszego salonu. Pamiętajmy, że im wcześniej nowinki techniczne zawitają do zakładu, tym więcej osób zacznie kojarzyć go z profesjonalną i nowoczesną obsługą.

Świetnym sposobem na dofinansowania z Urzędu Pracy, dotacja unijna i nisko oprocentowane pożyczki. Są to jednak rozwiązanie czasochłonne, wymagające znacznej liczby formalności i sprawdzają się przy bardziej kosztownych wydatkach. Fundusze ze środków państwowych i unijnych są dostępne zazwyczaj zaraz na początku roku – wiele zależy od urzędu gminy czy powiatu i tego, ile pieniędzy może rozdzielić między różne przedsiębiorstwa. Banki natomiast niechętnie finansują wydatki młodych przedsiębiorstw ze względu na wysoką liczbę zamykających się firm już w ciągu pierwszego lub drugiego roku pracy. Aby dostać dość wysoki kredyt firma powinna wykazywać stały przychód.

Firmy pozabankowe podchodzą do młodych przedsiębiorców w bardziej liberalny sposób. Ze wszystkich dostępnych źródeł finansowania, to właśnie chwilówki są najszybsze. W wielu firmach pozabankowych pierwsza chwilówka zostanie udzielona z RRSO 0 proc. nawet na 60 dni. W taki sposób można pożyczyć do 3 tys zł, dość aby opłacić ciekawe szkolenie bądź zakupić kosmetyki lepszej jakości i podnieść jakość świadczonych w lokalu usług.